Många entreprenörer kommer till en punkt, då de funderar på om någon annan ska ta över som VD. Att anställa en extern VD är dock en svår och riskfylld process, både för bolaget och för VD:n. Jag har varit med och tillsatt extern VD i flera bolag. Här är några av mina erfarenheter:
Innan du bestämmer dig för att anställa en VD, fundera först på följande:
- Är du är beredd att helt släppa kontrollen och låta någon annan leda ditt företag utifrån sitt eget huvud eller handlar det mer om att slippa alla administrativa uppgifter som det innebär att vara VD? I så fall är det kanske inte en VD du ska tillsätta, utan en vice VD/COO, en CFO eller möjligtvis en HR-chef.
- Är du däremot beredd att fullt ut ge bort ansvaret att leda företaget efter ett tydligt ägardirektiv samtidigt som du själv kliver in i en ny roll med mindre inflytande över det dagliga beslutsfattandet, då är du mogen att anställa en extern VD.
- Att vara VD handlar inte om att komma med flest idéer eller sälja mest. Det handlar om att vara duktig på att prioritera och fatta beslut och det handlar om att leda och koordinera andra i arbetet att genomföra besluten. Om du är duktig beslutsfattare och ledare, stanna då kvar som VD. Är du idéspruta, säljare eller företagets högst belagda konsult? Då är det kanske bättre att lämna VD-sysslan till någon annan.
MEN, kom ihåg! Om du tar in en extern VD, då måste hen också få fullständiga mandat att agera VD. Den typ av person som har kompetens och erfarenhet att ta över som VD kommer inte acceptera att ha en ägare som är inne och petar i hens jobb. Här fallerar hälften av alla VD-rekryteringar som entreprenörer gör. Och det är inte VD:ns fel.
Ta fram en arbetsbeskrivning – till dig själv!
Om man i ett litet växande företag tillsätter en extern VD (eller annan senior person) som ska samarbeta med en eller flera entreprenörer som fortfarande är operativa, så är det viktigaste inte att VD har en tydlig arbetsbeskrivning, utan att entreprenörerna har det. Ägarna har en naturlig maktställning i bolaget som gör att medarbetarna alltid kommer att lyssna på dem mer än på de anställda personerna i ledningen. Om dessa ska ha en chans att kunna verka, få auktoritet och genomföra det som de är rekryterade för att göra, måste det vara tydligt vilken roll ägarna ska ha rent operativt. Detta måste tydliggöras för ägarna själva, för VD:n och inte minst för medarbetarna.
Arbetet med att ta fram tydliga arbetsbeskrivningar för de operativa ägarna måste börja redan innan det att en extern VD/ledningsperson rekryteras. Hur ska man annars veta vad man söker? Och hur ska de sökande kunna veta om de vill ha tjänsten om de inte vet vilka mandat och vilket utrymme de kommer ha i relation till ägarna.
Konkret tips: Börja skissa på en arbetsbeskrivning för dig som ägare så fort tanken på en extern VD dyker upp (denna process kommer att hjälpa dig att svara rätt på de tre frågorna ovan). Om du slutligen bestämmer dig att ta in en VD, se då till att den kandidaten får ta del av både sin och din egen arbetsbeskrivning innan ni skriver på anställningskontraktet.
Läs mer: Boken ”Extern VD, så lyckas du” av Annika Hall, forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping och konsult på Grant Thornton, är utmärkt för den som vill fördjupa sig i ämnet.
Tillbaka
Tänkvärt som alltid Casten! Det är lätt hänt som ägare att hoppa över dessa frågeställningar och bara fokusera på att ”få in en bra person att leda bolaget”. Ditt tips kan också vändas mot blivande vd att fråga efter grundarens nya arbetsbeskrivning innan man accepterar sitt nya jobb. Min erfarenhet är att det går att jobba fram denna tillsammans, men det innebär en risk och är bättre att ha på plats direkt.
Hej, en korrigering, det är väl Agneta Olsson som har skrivit boken och som har varit Vd?