Jag lyssnade härom veckan på Skype-grundaren och superinvesteraren Niklas Zennström. På en direkt fråga om vad han tittar på när han investerar, så svarade han utan att tveka: Kroppsspråket hos entreprenören.
Att investerare ofta tittar mer på entreprenörens erfarenhet, kompetens och personlighet än själva affärsidén är en väletablerad sanning, men Niklas Zennström och hans bolag Atomico tar det alltså ett steg längre.
Han utvecklar svaret och menar att när konkurrensen är så hård och så många kan göra i princip samma sak över hela världen, så räcker det inte bara med att avgöra vilken entreprenör som kan mest, utan vem som vill mest. Då är det engagemanget som avgör. Glöden i ögonen och intensiteten i gesterna kan avslöja vem som är beredd att offra det som krävs för att lyckas.
En slutsats av ovan skulle kunna vara att gå in på YouTube och titta på några av de otaliga klipp om kroppsspråk i samband med presentationer. Det finns förvisso ett och annat guldkorn där, men mycket handlar om att man ska titta på den man pratar med och låta bli att klia sig i håret.
Jag tror att en klokare slutsats är att om du inte själv tror så mycket på ditt företag att du är beredd att jobba stenhårt och göra stora uppoffringar för att lyckas, så kommer inte heller någon annan vilja investera sina pengar. Därför måste du först och främst sälja in ditt engagemang. Om det är äkta, så kommer det märkas. Om det inte är äkta, fundera då på att göra något annat.
Tillbaka